Landcruiser

8 juni 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

De Toyota Landcruiser is een icoon in Afrika. Staat bekend om z’n robuustheid en betrouwbaarheid. Veel mensen in Afrika aanbidden deze auto’s dan ook alsof het hun kind is. Ze zijn er in de uitgestrekte binnenlanden compleet van afhankelijk.

Als petrolhead wil ik natuurlijk graag hier in Afrika een echte 4x4 rijden. Daarnaast is het voor de mooiste bergpassen ook wel vereist. Met een gewone auto is het risico op vastlopen te groot. Daarnaast heb je soms rivieren die je moet oversteken met de auto. Dit is in een gewone sedan geen goed idee.  Bij de bekende verhuurders zoals Avis zijn 4x4 auto's absurd duur. Je moet echt op zoek naar lokale bedrijven die zich specialiseren in 4x4 verhuur.

Het idee was om een 4x4 te huren in de vakantieweek van Carmen. Dan is het qua prijs nog te overzien. Zo kwam ik terecht bij Garden route car rental in Knysna. Een vriendelijke kerel Callum verhuurt een aantal 4x4s maar bijv. ook een mini cabrio voor een redelijke prijs. Zo kwam ik met hem aan het praten en vroeg voor de grap wat de Landcruiser prado kost als ik hem een paar maanden huur. Hij kwam met een prijs die gelijk is aan wat ik bij Avis betaal voor een simpele Ford ecosport in basisuitvoering. Daarnaast zijn er meer gratis kilometers inbegrepen in het maandbedrag. De keuze was toen dus snel gemaakt.

Onze huur Landcruiser prado is geen nieuwe auto. Hij is van 2006 maar rijdt nog als nieuw. Daarnaast erg luxe met automaat en lederen bekleding. En een hele fijne v6 motor.  De auto heeft een 180 liter brandstoftank! Bizar veel. Actieradius is rond de 1500km.

Als autoliefhebber voel ik me dan natuurlijk als een klein kind in een snoepwinkel. Ik moet er nu van genieten want ik weet dat zo’n auto in Nederland niet te betalen is. Dit geeft dan wel een extra dimensie aan het Afrika gevoel.
In de vakantie van Carmen willen we een aantal mooie off road bergpassen rijden en daar is de landcruiser voor gebouwd. Hij klimt moeiteloos op de steile dirt roads omhoog.
Landcruiser PradoReservewiel achteropDe kinderwagen past er gewoon uitgeklapt in.Verlaten strandInterieur

1. Bert Post:
    8 juni 2018
    Veel rijplezier en veel veilige kilometers.
    Geniet er van.
  2. José te Pas:
    9 juni 2018
    Ziet er goed uit Dennis!
  3. Marc van der Most:
    9 juni 2018
    Heb je ook al een donut gemaakt met de 4x4? :-)
  4. Jarno:
    10 juni 2018
    Ik zeg maak er even een sjoerd van stokkum vlog van 😎 veel plezier .
  5. André en Nel:
    10 juni 2018
    Prachtige auto zeker voor dat gebied
    Geniet van de uitstapjes.