Vakantie Carmen

9 juli 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

Het is alweer even geleden dat ik wat heb geschreven. De internet verbinding is hier vaak dermate traag dat het uploaden van foto's en video's erg lang duurt en dat motiveert niet echt om nieuwe dingen te posten.

De week vakantie van Carmen zit er weer op. De week vloog voorbij. We hebben een aantal nationale parken bezocht. We hadden in de planning om naar de gamkaskloof te rijden in de Zwartbergen. Het schijnt een bijzondere plek te zijn en vooral de route ernaar toe. Totaal circa 68km over onverhard door de bergen voordat je in een smalle vallei komt die verder totaal afgesloten is van de buitenwereld. Geen elektriciteit, wifi of bereik met je mobiel. Leek ons wel bijzonder om een keer mee te maken.

Helaas werd het vanaf 1400m te gevaarlijk om de swartbergpas verder te rijden vanwege sneeuwval.
Een aantal mensen gesproken die vanaf de top kwamen in een 4x4 en die adviseerden mij om niet door te rijden. Een man zei dat hij aan een ongeluk ontsnapt was. Hij was bijna de controle over de auto kwijtgeraakt.

Ondanks vierwielaandrijving en all terrain banden voelde ik de achterkant van de auto af en toe al wegglijden en dat op een smalle bergweg met een diepe afgrond.
Dat is het risico niet waard. Het was duidelijk spekglad. De sneeuw vermengt zich met modder en maakt het erg gevaarlijk. We zijn dus omgedraaid. Wel bijzonder om sneeuw mee te maken in Zuid afrika.We krijgen gelukkig de kosten van het huisje dat we gehuurd hadden terug.

46B2E167-1004-4D25-980E-FE6271CC3182Snow on swartberg peaksKoos Raubenheimerdam Swartberg MountainsKoos Raubenheimerdam Swartberg Mountains 2

Video sneeuwval Swartberg

Toen hebben we de cango grotten bezocht aan de voet van de swartberg. Prachtig om te zien en zeker de moeite waard hoewel het wel erg toeristisch is. Daar moet je wel van houden.

Cango Caves OudtshoornCango Caves Oudtshoorn 2Cango Caves Oudtshoorn 4

We zijn woensdag naar een buitenwijk van Port Elizabeth gereden voor 2 overnachtingen in een appartement. Port Elizabeth zelf is van wat we ervan gezien hebben een sfeerloze industriestad. Wel heeft het een modern mooi overdekt winkelcentrum aan de snelweg N2. Mooie plek om inkopen te doen als je in de buurt bent. Port Elizabeth was een goedkope uitvalsbasis om Addo elephant park te bezoeken. De ingang van het park was maar 20 minuten rijden vanuit ons appartement. Addo elephant park is zeer de moeite waard. Een prachtig uitgestrekt park waar je makkelijk een dag kunt rondrijden. We hebben er ongeveer 140km rondgereden. Vooral veel olifanten, zebra's en wrattenzwijnen gezien. Er schijnen ook leeuwen te zitten maar die laten zich niet zo makkelijk zien.

Zebra @ Addo national parkAddo national parkOlifanten addoAddo Carmpje landcruiserAddo drinkplek 2Addo car mirror olifantAddo olifanten 5Addo olifanten

Olifant naast de auto

Kudde olifanten

De terugweg naar huis hebben we Tsitsikamma bezocht. Prachtige weelderige subtropische regenwouden die zich uitstrekken tot aan zee. We hebben een wandelroute langs de kust gelopen met hangbruggen over de monding van de storms rivier. Zeer de moeite waard en een absolute must see als je de garden route gaat rijden.

Tsitsikamma 3Tsitsikamma 4Tsitsikamma 5Tsitsikamma 6Hugo tsitsikammaTsitsikamma 7Tsitsikamma 8Tsitsikamma 9Tsitsikamma 17Tsitsikamma 18Tsitsikamma 21Tsitsikamma 25

Wandeling Tsitsikamma

Storms river mouth hangbrug

Als afsluiter hebben we zondag de swartbergpass gereden. Dit wordt beschouwd als 1 van de mooiste bergpassen van Zuid afrika. En het maakt die naam meer dan waar. Prachtige uitzichten en schitterende rotsformaties. Je eindigt daarna in Prins Albert. Een klein rustig dorpje in de Karoo. De terugweg hebben we via de meiringspoort gereden. Dit is een asfaltweg die ook zeker de moeite waard is maar hij kan de swartbergpass niet overtreffen.

Swartberg 1Swartberg 2swartberg 6swartberg 7swartberg 9swartberg 10swartberg 11swartberg 14swartberg 15swartberg 19swartberg 24swartberg 25swartberg 26Meiringspoort 1meiringspoort 3

Swartberg pass drive

View over the swartberg mountains

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anki Peters:
    10 juli 2018
    Prachtig
  2. W te Pas:
    10 juli 2018
    Wat mooie fotos en videos indrukwekkend.
  3. Monique Het Centrum van Zijn:
    11 juli 2018
    Volgens mij doen jullie samen veel levenservaring op en worden jullie regelmatig aangeraakt. Mooi hoor....
  4. André en Nel:
    11 juli 2018
    Wat een prachtige video,s en foto,s. Heel veel herinneringen komen weer boven.
  5. Irma en Tonnie Schrijver:
    12 juli 2018
    Wat een prachtige foto's en wat een ervaring voor jullie,zoveel moois zien in de tijd,dat je daar bent. Wij wensen jullie nog heel veel plezier. Groetjes Tonnie en Irma
  6. Diana Heitkönig:
    26 juli 2018
    Als jullie er nu eens een jaartje bij aanknopen, is een B&B geen goed idee? Zal ik best een vakantie aan willen wagen. Wat een pracht!

Veel genieten nog,
    Groet, Diana